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Título: A general purpose conceptual model for crowdsourcing projects
Autor(es): Assis Neto, Fábio Ribeiro de
Orientador: Santos, Celso Alberto Saibel
Data do documento: 7-Ago-2018
Editor: Universidade Federal do Espírito Santo
Resumo: Crowdsourcing is a method that employs people to process input data to solve a computationally complex problem, such as generating a large dataset of annotated images, audio transcriptions or video scene descriptions. In this approach, people select tasks and produce individual results according to a list of steps that leads to an efficient solution. Then, every single result must be collected, interpreted, and integrated by a platform or system supporting the crowdsourcing process. Considering that the first studies regarding this field of study were done by means of experimenting and observing platforms and systems that popularized this method. Given that, pertinent questions are: (i) besides platforms and systems, what are the essential elements that compose a crowdsourcing project?; (ii) how the humans are guided through the steps for solving the proposed problem?; (iii) how to ensure the quality of the results produced in all stages of a project?; and (iv) are there guidelines or models in the state-of-the-art to help newcomers creating their own projects? Aiming to answer these questions, a systematic literature review based on the viewpoint of individuals that seek to solve problems using the crowdsourcing method was performed during this MSc dissertation, thus stating that this domain lacks general guidelines and models that leverage the essential elements of this kind of project, as well as its relationships and descriptions. Therefore, this dissertation aims to present a set of tendencies and guidelines related to crowdsourcing project and propose a general-purpose conceptual model that represent the essential elements involved and how they relate in this kind of project, in a way that is possible to instantiate and expand this model to supply specific needs of individual projects. Furthermore, the proposed model was applied during the planning and execution stages of a crowdsourcing project designed locally.
Crowdsourcing é um método que consistem em contratar pessoas para processar dados de entrada destinados a solucionar um problema computacional complexo, como gerar um grande dataset de imagens anotadas, transcrições de áudio ou descrições de cenas de vídeo. Nesta abordagem, pessoas solucionam tarefas e produzem resultados individuais, de acordo com uma lista de passos que os converge para uma solução eficiente. Então, cada resultado individual deve ser coletado, interpretado e integrado por uma plataforma ou sistema que suporte o processo de crowdsourcing. Considerando que os estudos iniciais sobre esta área de conhecimento foram feitos através de experimentos e observações relacionados à plataformas e sistemas que popularizaram o uso deste método, consequentemente, a contribuição destes estudos é proporcional ao que estas plataformas e sistemas oferecem e executam. Dito isto, questões pertinentes são: (i) além de plataformas ou sistemas, quais são os principais elementos que compõem um projeto crowdsourcing? (ii) Como guiar as pessoas passo-a-passo para solucionarem o problema proposto? (iii) Como garantir a qualidade dos resultados produzidos durante todas as etapas do projeto? (iv) Existem diretrizes ou modelos no estado-da-arte para auxiliar pessoas interessadas em criar este tipo de projetos? Visando responder estas questões, uma revisão da literatura baseada na visão de quem buscou solucionar problemas utilizando do método de crowdsourcing foi realizada durante esta dissertação de mestrado, constatando assim que este domínio carece de diretrizes e modelos que apresentem os principais elementos deste tipo de projeto, assim como suas relações e descrições. Portanto, este trabalho tem como objetivo apresentar um conjunto de tendências e diretrizes relacionadas a projetos crowdsourcing e propor um modelo conceitual genérico que represente os principais elementos envolvidos neste tipo de projeto e como estes se relacionam, de forma que possa ser instanciado e expandido para suprir necessidades de projetos específicos. No mais, o modelo proposto foi aplicado durante o planejamento e a execução de um projeto crowdsourcing realizado in loco.
URI: http://repositorio.ufes.br/handle/10/10429
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